- eläinkouluttaja
- kouluttanut eläimiä työkseen 15 vuotta, pääasiallisena työnä 10 vuotta
- kouluttaa eniten ihmisiä, toiseksi eniten koiria tai lintuja (kanoja)
- oma yritys Trainer's Choice
KOULUTUKSEN PERUSPERIAATTEET
- TW ei ota kantaa laumahierarkia-ajatteluun
- Laumateorioiden mytologiat vievät huomion epäolennaiseen
- Olennaista on: kouluttaminen = tekemistä
- Kouluttaminen perustuu muutamiin perusperiaatteisiin
- kaikki muu on niiden soveltamista
Muista ainakin nämä:
- Älä ota eläimen käytöstä henkilökohtaisesti!
- eläin käyttäytyy vain niin kuin se käyttäytyy
- se tekee omasta (evolutiivisesta, lajinomaisesta, rodunomaisesta, yksilöllisestä) näkökulmastaan järkevästi - Eläin ei ole etukäteen mitään mieltä, se vain reagoi
- eläin elää koko ajan nykyhetkessä
- ihminen aikamatkailee päänsä sisällä (mitä juuri äsken tapahtui, mitä tehdä seuraavaksi, mitä ostaa huomenna kaupasta...), eläin ei kykene siihen
- eläin ei tiedä kaikkia käytöksensä potentiaalisia seurauksia, ihminen pohtii sellaisia - Monimutkaisiakaan juttuja ei tarvitse opiskella
- kaikki käytöksen muokkaamisessa on samojen perusasioiden sovelluksia - Olit millä tasolla tahansa, sinusta tulee parempi kouluttaja, jos harjoittelet kouluttamisen perusteita
Eläimet oppivat...
- toimintansa seurauksista
- kaiken aikaa (kaiken hereilläoloaikansa)
- ovat oppineet jo kauan ennen kuin ihminen keksi alkaa niitä kouluttaa
- ihmisestä huolimatta
- Eläimet ovat oppimiskoneita
- se on ja on aina ollut niiden olemassaolon edellytys
- niinpä jos eläin tuntuu oppivan hitaasti, kouluttaja tekee jotain huonosti
Käyttäytyminen
- Kaikki se, mitä nähdään
- Käyttäytymiseen vaikuttavat monet eri asiat
- laji- ja rotuominaisuudet
- terveydentila
- oppimishistoria - Eläin käyttäytyy niin kauan kuin se on hengissä
Lajiominaisuudet
- Lajille tyypilliset käytökset (kiinteät käytösmallit, fixed action patterns, FAP)
- synnynnäinen tapa toimia, ei tarvitse kouluttaa
- kaikilla lajeilla
- aika samantyyppisiä yli lajirajojen (ruoanhankinta, lisääntyminen, pakeneminen)
- käynnistyvät yksilönkehityksen mukaan ("sisäinen kello")
- koiramaailmassa nimeltään "vietti"
- "vietti" = yksittäisiä käytöksiä, jotka on niputettu yhteen
- tieteessä termi "vietti" on hylätty jo 60-70-l., koska sitä ei voi pitää yleispätevänä määritelmänä (toisin kuin FAP = fixed action patterns: kiinteitä käytösmalleja on enemmän kuin "viettejä")
- koiramaailmassa termi kuitenkin elää ja voi hyvin - Rotuominaisuudet
- Perimä
Terveydentila
- sairaudet
- kivut
- loukkaantumiset
- ruokavalio
- liikunta
- Risteytyskoirissa on vanhempiensa (molempien) vitsaukset
- Terveydentilan muutokset näkyvät suoraan käytöksessä (käytöksen muutoksena)
- Liikunnan ja ruoan (määrän / laadun) on oltava tasapainossa
- laske koiran aktiiviaika, hereilläoloaika ja nukkumisaika
- nykykoiralta odotetaan uskomattomia unenlahjoja - Lukuisat käytösongelmat ratkeavat liikunnan ja ruokinnan määrää muuttamalla
- pahinta koiralle on paahtaa 1-2 h täysillä ja lopun aikaa olla täysin unohdettu
Oppimishistoria (asia, joka voi ylittää jopa vietit)
- Koiran elämän ensimmäiset 16 viikkoa?
- missä, miten kasvatettu?
- mitä asioita vahvistettu? - Koira oppii läpi elämän toimintansa seurauksista
- Sudella varuillaanolovietti ylittää tutkimusvietin n. 7 viikon iässä
- Aivosolujen välisten yhteyksien kehitys on voimakkainta alle 16-viikkoisella
- koiran kehitykselle tärkeimmät viikot - Koiran käytökseen vaikuttaa paljon, mitä se tänä aikana oppii
Kaikki vaikuttaa kaikkeen
- Koulutuksessa tulee ottaa huomioon kaikki käyttäytymiseen vaikuttavat seikat
- Kouluttaminen = käytöksen muokkaamista
KLASSINEN EHDOLLISTUMINEN
- ehdollinen refleksi
- ärsyke + reaktio = opittu refleksi
helppo muuttaa vaikea muuttaa
- Näiden avulla on helppo ymmärtää, mikä on synnynnäistä ja mikä opetettua
- Ominaiskäytökset klassisella puolella
- ovat helppo saada esiin
- kun ehdollistuvat klassisesti, vaikeampi kontrolloida - Eri ärsykkeet voivat aktivoida saman käytöksen
- pakenevat asiat saavat aikaan tietyn reaktion
- ärsykkeenä voi olla pallo, keppi tai pyöräilijä - Pelko on aina klassista ehdollistumista
- jos harjoitetaan pelkoa saadaan pelkoa (vrt. Mehikon poika telkkarissa)
- millä kontrolloidaan?
- miten keskeytät/ehkäiset saalistuksen? - Pitäisi olla varsin hyvin koulutettu käytös, jotta voisi liittää yhteen klassisesti ehdollistuneen reaktion kanssa
- Klassisesti ehdollistuneet käytökset reagoidaan kropalla (automaatiolla), ei ajatuksella
- Mitä koira hyötyy, jos se tottelee
- Mitä koira menettää, jos se ei tottele
- vaikeaa klassisesti ehdollistuneissa käytöksissä, ympäristö vahvistaa jos ihminen ei niin tee - Luonnolliset käytökset vahvistuvat helposti (saalistaminen, haukkuminen, astuminen...)
- tekeminen vahvistaa tekemistä (haukkuminen vahvistuu haukkumalla jne.)
→ paras lopettaa/keskeyttää jotenkin
→ ketjutettava riittävän kauas, jottei haukkuminen vahvistu (koira saattaa liittää käytöksiä ketjuksi: ensin pitää haukkua, sitten olla hiljaa ja näin saa palkan)
→ toistuminen estettävä
OPERANTTI EHDOLLISTAMINEN
ei ärsykettä reaktio → seuraus
jokin reaktio lisääntyy → tuottavaa (vahviste)
jokin reaktio vähenee → tuottamatonta (rankaisu)
- Aluksi yhtälöllä ei ole ärsykettä (ei aiheuttavaa asiaa)
- kouluttaessa haluttu reaktio kannattaa nimetä varhaisessa vaiheessa (vihjeen liittäminen), koska koira etsii vihjeitä muuten ympäristöstä
- ensin pitää kuitenkin tehdä käytös, käskyä ei voi olla ennen käytöstä - Ärsykkeen paikka on vapaana, joten sellainen on luotava (nimettävä toiminto)
- Arkipäivän tilanteissa ja tilanteiden aikana kouluttaminen onnistuu harvoin
- vaiheittain koulutus toimii paremmin
- keskellä kaoottista tilannetta : olet jo ojassa, päästä kaasu - Mieti aina ei-halutun käytöksen kanssa, miksi koira toimii niin kuin toimii ja poista syy
- opeta korvaava käytös erillään autenttisesta tilanteesta ja liitä se myöhemmin mukaan, kun toiminnan osaaminen on varmistettu - Tukahdutettu (rankaisemalla näennäisesti poistettu) käytös tulee esiin jotenkin muuten
- ei välttämättä osata yhdistää, jos haukkuminen muuttuu rapsutteluksi, räyhääminen eroahdistukseksi jne. - Löydettävä kiertotie, jolla kierretään ongelmakäytökset
- Kanojen kouluttamisessa katoaa kaikki turha illuusio
- Operantti ja klassinen ehdollistuminen
- universaalit metodit
- tiedetty psykologiassa kauan
- ihmispsykologia ei ole suoraan sovellettavissa eläimiin
- eläinten kanssa toiminnan oltava vain mekaanista, perustuen psykologian aakkosiin
→ yksinkertaistettava ja yksiselitteistettävä kaikki
- ihminen on liian älykäs, liikaa tietoisuutta
- Operantin koulutuksen yhteinen termistö n. 100 vuotta vanha
- positiivinen vahviste R+
- negatiivinen rankaisu P-
- positiivinen rankaisu P+
- negatiivinen vahviste R-
- käyttäytymisanalyysi
- R+ (reinforcement +)
- jotain lisätään ympäristöön, jonka johdosta toiminta lisääntyy
- eläin määrittelee, mikä sille toimii vahvisteena
- kouluttajan tehtävänä on havainnoida, lisääntyykö käytös
- P- (punishment -)
- vahviste tai sen mahdollisuus vähennetään/poistetaan eläimen ympäristöstä
- eläin määrittelee, mikä sille toimii rankaisuna
- kouluttajan tulee havainnoida, väheneekö käytös
Tunnekorrelaatio
PALKKIO
|
RANGAISTUS
| |
+
|
positiivinen vahviste
++ tyytyväisyys |
positiivinen rankaisu
+- ahdistus |
-
|
negatiivinen rankaisu
-- turhautuminen |
negatiivinen vahviste
-+ helpotus |
luodaan motivaatiota luodaan hämmennystä
↓ ↓
oppii tekemään oppii välttämään
positiivinen ≠ salliva
positiivinen = matemaattinen lisäys
positiivinen = matemaattinen lisäys
- R+/P- ja P+/R- -pareja ei voi käyttää samaan käytökseen
- sekoittaa eläimen, tekee siitä epävarman ja käytöksestä epäluotettavan - eri käytöksiin liitettynä ne usein tukevat toisiaan
- rankaisun käyttö on ihan pätevä keino kouluttaa (muistaen, että rankaisu = asia, joka vähentää käytöstä ja jonka eläin määrittelee)
- rankaiseminen ei kuitenkaan saa olla provosoivaa
- käytöksen pitää ehtiä muuttua, vaatii ehdollisen rankaisun (esim. merkkiääni, kielto)
- P+ ja R+ osuttava eri käytöksiin (ei voi rankaista ja palkita samasta käytöksestä) - positiivista rankaisua ei voi käyttää yksinään (rankaisua ei voi jättää päälle)
- rankaisun myötääminen / loppuminen = negatiivinen vahviste, R-
- keskityttävä siis sekä rankaisun antamiseen, negatiivisen vahvisteen antamiseen että koiran käytöksen seuraamiseen (3 muuttuvaa tekijää) - negatiivinen rankaisu, P-
- mitä koira menettää, jos se ei tee - hyvällä palkalla ja taitavalla koulutuksella eläin oppii nopeasti
- jos ei opi, kouluttaja tekee jotain huonosti - on täysin sattumaa, että tiede on huomannut saman koulutusmetodin tehokkaimmaksi, kuin harrastajat eettisimmäksi
- tutkimus/havainto: auktoriteetti ylettyy vain noin 6 metriin
- samoin kesto: 30 sek - 1 min eläin jaksaa keskittyä siihen, mitä oli tekemässä
- hevoset ovat "jojoja", niiden tehtävä on väistellä koko ikänsä
- kukaan ei opeta, mitä pitäisi tehdä, hevonen oppii vain välttämään painetta - matkalla olo (kouluttaminen) on tärkeää, ei lopputulos (valmis suoritus)
Kouluttajan tulee tehdä nopeita päätöksiä siitä...
- miten kouluttaa
- mitä menetelmää käyttää
- miten muuttaa omaa käyttäytymistään
- miten muuttaa harjoitusta
- Jos haluat kontrolloida käytöstä, muunna sitä klassisesti ehdollistamalla ja pistä se käskyn alle
- Operantti ja klassinen ehdollistuminen ovat saman asian kaksi eri puolta, eivät eri asioita
→ yhteydessä toisiinsa - Kun käytös aiheutetaan (esim. hihnasta nykimällä), se ehdollistuu klassisesti, jolloin sen kontrollointi on vaikeaa
- Jos halutaan hallittu käytös, on otettava, mitä koira tarjoaa (operantisti)
- Sisäsyntyiset asiat ja opitut jutut sekoittuvat toisiinsa (vrt. lintujen pesänrakentaminen)
- Kouluttajan tehtävä on opettaa oppimisen kautta
- Haluatko vahvan, mutta huonosti kontrolloidun käytöksen (klassinen ehdollistuminen)
- Vai tarkalleen muotoillun, vihjeestä toimivan käytöksen (operantti ehdollistaminen)
- Jos haluat kontrolloida käytöstä, luo sellainen itse (op.)
- Jos otat luonnon luoman käytöksen, et voi hallita sitä (kl.)
VAHVISTEET OVAT KOIRAN TOIMINNAN MOOTTORI
Vahviste
- eläin määrittelee
- lisää toimintaa
- mikä tahansa, mitä eläin tavoittelee
- On eri asia ruokkia koiraa ja palkita koiraa
- sinulla voi olla ruokaa, mutta ei palkkaa - Kouluttajan mielipiteellä ei ole merkitystä
- objektiivisesti tarkkailtava, vahvistuuko käytös = onko vahviste toimiva
Tehokas vahviste on
- tavoiteltu
- arvostettu
- ansaittu
- välitön (mahdollisimman pieni viive, nopeasti nautittu)
- Ruoka voi olla vahviste tai ravintoa
- kupista ilmaiseksi saatu ruoka ei vahvista mitään - Joka kerta, kun ruoan eteen joutuu tekemään hommia, sen arvo kasvaa
→ sitä parempi vahviste siitä tulee
Vahvistaminen on prosessi
- Vahviste on kokonaisuus, ei yksittäinen asia
- Sitä ei voida jakaa pienemmiksi prosesseiksi
- Tehon, voimakkuuden ja *keston* tietää vain eläin!
- Leikki voi vahvistaa itseään, mutta ei edeltänyttä käytöstä
- Ole objektiivinen, ei tarvitse julistaa - kokeile itse
- eläin kyllä kertoo, mikä sille toimii
- myös eri käytöksille toimii eri vahvisteet - Käytöksestä tulee erilainen, jos palkataan käytöksen aikana ruoalla tai käytöksen jälkeen lelulla
Primääri vahviste
- ehdoton vahviste
- jotain, mistä koira pitää ja mitä se tavoittelee
- esim. ruoka, kosketus, leikkiminen, hajut, toiset koirat, ihmiset jne.
- Ruokakupilla on eri asia, istuuko koira 14 vai 700 kertaa
- Ruoka on helppo vahviste, se on eläimen perustarve ja sitä koirille annetaan joka tapauksessa
- ei maksa mitään (korkeintaan pienen hetken aikaa) vaatia jotain toimintaa ennen ruoan antamista
- kupista ilmaiseksi saatu ruoka ei vahvista mitään
Sekundääri vahviste
- ehdollinen vahviste
- edeltää palkitsemistapahtumaa
- esim. kehuminen, kädenliike, makupalapussin rapina, vihellykset, jääkaapin oven narahdus, ovikello, naksuttimen ääni, taluttimen lukon kilinä, oven aukeaminen jne.
Rankaisu
- eläin määrittelee
- vähentää toimintaa
- ei opeta oikeaa tapaa toimia
- ajoitus ja voimakkuus kriittisiä
- tärkeää myös rangaistuksen laatu - mikä käytös vähenee? ei voi tietää ennen kuin kokeilee
- jos käytös on tärkeä, kannattaako ottaa riski ja kokeilla?
Menetelmiä ei kannata sekoittaa
- Älä koskaan käytä rankaisua ja palkkiota saman ärsykkeen, käytöksen tai käskysanan yhteydessä
- esim. tänne-käskyn jälkeen et voi positiivisesti rankaista (P+) koiraa tottelemattomuudesta, jos yleensä käytät positiivista vahvistetta (R+) - Eri käytöksissä tukevat toisiaan
- Tarkoituksenmukaisuus määrittää, mitä tehdään
- Mitä milloinkin halutaan määrittelee, mitä ja miten käytetään
- Vastaehdollistuminen = ärsyke saa toisen merkityksen
Vaiheet, joiden tulisi edeltää epämiellyttävän rankaisun käyttöönottoa:
(Mary R. Burch - Jon S. Bailey)
- ongelmakäyttäytymisen funktioanalyysi ja käyttäytymisen diagnostiikka
- lääketieteellisen ongelman hoitaminen
- ensisijaisesti positiivisen vahvistetekniikan käyttö
- ympäristöratkaisut, mikäli tarkoituksenmukaisia
- harjoittelutapojen tai muiden harjoitteluympäristön muuttujien muuntelu
- rangastuksen käyttöönotto viimeisenä keinona
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti