- Treenaaminen tiukoilla radoilla tuo haastetta -> kehittyminen.
- On hyvä testata koiran ymmärrys lähettämällä sitä esteille kaukaa, oudoista kulmista (kepit, kontaktit ym.).
- Keppien aloituskulmat käyvät nykyään kisoissa aina vain vaikeammiksi.
- tärkeä opettaa hyvin lähestyminen eri kulmista -> koira saa suoran linjan kepeille, eikä sitä tarvitse ohjata tekemään S-mutkaa lähestyäkseen helpommasta kulmasta - Jos treenaat vain, mitä koira jo osaa, jäät ikuisesti nykyiselle tasolle etkä koskaan edisty.
- Älä tee niin vaikeita harjoituksia, että koira epäonnistuu toistuvasti.
- Älä toisaalta myöskään aina auta koiraa onnistumaan, tällöin kumpikaan ei lopulta opi mitään.
- Koiran epäonnistuminen silloin tällöin ei ole vaarallista, sen on kuitenkin onnistuttava suurin osa kerroista.
- On hyvä treenata koiran osaamisen rajoilla, virheet ovat myös tärkeitä kehitykselle (ja todellisen tason tuntemiselle) sekä sille, että koira oikeasti ymmärtää tehtävän. - Ohjaaminen on periaatteessa ajoitusta ja sijoittumista.
Rata 1a
Rata 1b (ilman keppejä ja kontakteja)
Rata 2a
- Mikäli mokaat itse (ohjausvirhe), älä anna koiran huomata sitä vaan jatka matkaa. Jos jäät väärälle puolelle tai muuta vastaavaa, älä yritä epätoivoisia pelastuksia, vaan jatka matkaa uuteen suuntaan. On tärkeää, ettei koira ala olettamaan tai keksimään omia ratakuvioitaan, kun se huomaa ohjaajan olevan hukassa.
- Mikäli virhe on koiran (kontaktit, kepit, cik/cap...), huomautetaan virhe eleettömästi ja otetaan uudestaan. Mikäli koira tekee virheen kahdesti peräkkäin, helpotetaan harjoitusta niin, että se varmasti onnistuu.
- Älä pelkää vääriä esteitä, ainoastaan ohjaa koiraa oikealle esteelle. Et voi varmistella 19 estettä, mutta voit juosta yhden (oikean) suuntaan.
Rata 2b (ilman keppejä ja kontakteja)
- Opeta koira etenemään ja suorittamaan esteet, vaikka itse seisot paikallasi.
- Koirat eivät yleensä juokse täyttä nopeutta jos ohjaaja seisoo paikallaan tai hidastelee, joten ohjatessa on tärkeää juosta mahdollisimman paljon.
- Takaaleikkausta kannattaa käyttää suoralla vasta viimeisenä vaihtoehtona (ensisijaisesti sokkari on paras)
- suoralla tarkoitus on juosta kovaa, takaaleikkaus hidastaa
- takaaleikkaus on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin myöhässä tehty sokkari
- koiran tekemä S-linja kertoo, että leikkaus oli myöhässä
- valssatessa on oltava jo todella paljon koiran edellä, jos aikoo ehtiä tehdä sen sujuvasti - Vältä työkaluja/apuvälineitä, niillä et voi tietää, oppiiko ja ymmärtääkö koira oikeasti (esim. namialustat, ohjaimet...)
- häivyttäminen on usein vaikeaa, et voi tietää lopputulosta ennen kuin kaikki avut on poistettu
- pelkkään lihasmuistiin ei voi luottaa -> jos koira kerran pääsee tekemään väärin, työ on ollut turhaa - Namialustan käyttö on käytännössä houkuttelua.
- ei niin kovin vaarallista, muttei paras tapa opettaa
Kepit ST opettaa kujamenetelmällä:
- aluksi kuja leveänä ja kohde (lelu, kosketusalusta tms.) edessä, jotta koira tähtää eteenpäin ja juoksee
- keskitytään alusta asti siihen, että ohjaaja voi tehdä samalla mitä vaan
- ohjaaja tekee jotain eri tavalla JOKA KERTA koiran pujotellessa - Koiran on tarkoitus kepeillä ja kontakteilla olla huomaamatta ohjaajan ohjausta ja vain suorittaa este (eli päinvastoin kuin vaikkapa hypyillä).
- keppeihin mukaan eri kulmat kun kuja koiran levyinen - Pujottelu itsessään on helppoa, vaikeita ovat sisääntulot ja ulosmenot
- tavoite: ohjaaja voi olla missä vain tekemässä mitä vain <- kujamenetelmän etu
- sisäänmenoja ja ulostuloja harjoitellaan pikkuhiljaa vaikeuttaen - Älä jää yhteen vaiheeseen liian pitkäksi aikaa, jottei koira käy laiskaksi, vaan oppii pitämään pujottelusta suoraan juoksemisen sijaan.
- Tavoite on saada koiran pää matalaksi, jotta etujalat yltävät mahdollisimman eteen.
- koira ei hypi ulos- tai ylöspäin liikaa, vaan pysyy keskellä keppejä <- maksimaalinen vauhti eteenpäin - ST käyttää aina 12 keppiä, jotta koiralla olisi kauemmin mahdollisuus löytää oikea rytmi.
Rata 3a
Rata 3b+c (ilman keppejä ja kontakteja)
Rata b on esteet 1-10, rata c esteet 11-14
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti