sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Tommy Wirén: Koiran käyttäytyminen ja koulutus, osa 1

Tommy Wirén
- eläinkouluttaja
- kouluttanut eläimiä työkseen 15 vuotta, pääasiallisena työnä 10 vuotta

- kouluttaa eniten ihmisiä, toiseksi eniten koiria tai lintuja (kanoja)
- oma yritys Trainer's Choice

KOULUTUKSEN PERUSPERIAATTEET
  • TW ei ota kantaa laumahierarkia-ajatteluun
  • Laumateorioiden mytologiat vievät huomion epäolennaiseen
  • Olennaista on: kouluttaminen = tekemistä
  • Kouluttaminen perustuu muutamiin perusperiaatteisiin
    - kaikki muu on niiden soveltamista

Muista ainakin nämä:
  • Älä ota eläimen käytöstä henkilökohtaisesti!
    - eläin käyttäytyy vain niin kuin se käyttäytyy
    - se tekee omasta (evolutiivisesta, lajinomaisesta, rodunomaisesta, yksilöllisestä) näkökulmastaan järkevästi
  • Eläin ei ole etukäteen mitään mieltä, se vain reagoi
    - eläin elää koko ajan nykyhetkessä
    - ihminen aikamatkailee päänsä sisällä (mitä juuri äsken tapahtui, mitä tehdä seuraavaksi, mitä ostaa huomenna kaupasta...), eläin ei kykene siihen
    - eläin ei tiedä kaikkia käytöksensä potentiaalisia seurauksia, ihminen pohtii sellaisia
  • Monimutkaisiakaan juttuja ei tarvitse opiskella
    - kaikki käytöksen muokkaamisessa on samojen perusasioiden sovelluksia
  • Olit millä tasolla tahansa, sinusta tulee parempi kouluttaja, jos harjoittelet kouluttamisen perusteita

Eläimet oppivat...
  • toimintansa seurauksista
  • kaiken aikaa (kaiken hereilläoloaikansa)
  • ovat oppineet jo kauan ennen kuin ihminen keksi alkaa niitä kouluttaa
  • ihmisestä huolimatta

  • Eläimet ovat oppimiskoneita
    - se on ja on aina ollut niiden olemassaolon edellytys
    - niinpä jos eläin tuntuu oppivan hitaasti, kouluttaja tekee jotain huonosti

Käyttäytyminen
  • Kaikki se, mitä nähdään
  • Käyttäytymiseen vaikuttavat monet eri asiat
    - laji- ja rotuominaisuudet
    - terveydentila
    - oppimishistoria
  • Eläin käyttäytyy niin kauan kuin se on hengissä

Lajiominaisuudet
  • Lajille tyypilliset käytökset (kiinteät käytösmallit, fixed action patterns, FAP)
    - synnynnäinen tapa toimia, ei tarvitse kouluttaa
    - kaikilla lajeilla
    - aika samantyyppisiä yli lajirajojen (ruoanhankinta, lisääntyminen, pakeneminen)
    - käynnistyvät yksilönkehityksen mukaan ("sisäinen kello")
    - koiramaailmassa nimeltään "vietti"
    - "vietti" = yksittäisiä käytöksiä, jotka on niputettu yhteen
    - tieteessä termi "vietti" on hylätty jo 60-70-l., koska sitä ei voi pitää yleispätevänä määritelmänä (toisin kuin FAP = fixed action patterns: kiinteitä käytösmalleja on enemmän kuin "viettejä")
    - koiramaailmassa termi kuitenkin elää ja voi hyvin
  • Rotuominaisuudet
  • Perimä
Näihin ei voi juuri vaikuttaa. Niitä voi kyllä muokata vähän, mutta muut asiat maailmassa ovat jo kontrolloineet niitä aiemmissa sukupolvissa.

Terveydentila
  • sairaudet
  • kivut
  • loukkaantumiset
  • ruokavalio
  • liikunta

  • Risteytyskoirissa on vanhempiensa (molempien) vitsaukset
  • Terveydentilan muutokset näkyvät suoraan käytöksessä (käytöksen muutoksena)
  • Liikunnan ja ruoan (määrän / laadun) on oltava tasapainossa
    - laske koiran aktiiviaika, hereilläoloaika ja nukkumisaika
    - nykykoiralta odotetaan uskomattomia unenlahjoja
  • Lukuisat käytösongelmat ratkeavat liikunnan ja ruokinnan määrää muuttamalla
    - pahinta koiralle on paahtaa 1-2 h täysillä ja lopun aikaa olla täysin unohdettu

Oppimishistoria (asia, joka voi ylittää jopa vietit)
  • Koiran elämän ensimmäiset 16 viikkoa?
    - missä, miten kasvatettu?
    - mitä asioita vahvistettu?
  • Koira oppii läpi elämän toimintansa seurauksista
  • Sudella varuillaanolovietti ylittää tutkimusvietin n. 7 viikon iässä
  • Aivosolujen välisten yhteyksien kehitys on voimakkainta alle 16-viikkoisella
    - koiran kehitykselle tärkeimmät viikot
  • Koiran käytökseen vaikuttaa paljon, mitä se tänä aikana oppii

Kaikki vaikuttaa kaikkeen
  • Koulutuksessa tulee ottaa huomioon kaikki käyttäytymiseen vaikuttavat seikat
  • Kouluttaminen = käytöksen muokkaamista


KLASSINEN EHDOLLISTUMINEN
  • ehdollinen refleksi
  • ärsyke + reaktio = opittu refleksi
       ärsyke   →   reaktio
       helppo muuttaa        vaikea muuttaa
  • Näiden avulla on helppo ymmärtää, mikä on synnynnäistä ja mikä opetettua
  • Ominaiskäytökset klassisella puolella
    - ovat helppo saada esiin
    - kun ehdollistuvat klassisesti, vaikeampi kontrolloida
  • Eri ärsykkeet voivat aktivoida saman käytöksen
    - pakenevat asiat saavat aikaan tietyn reaktion
    - ärsykkeenä voi olla pallo, keppi tai pyöräilijä
  • Pelko on aina klassista ehdollistumista
    - jos harjoitetaan pelkoa saadaan pelkoa (vrt. Mehikon poika telkkarissa)
    - millä kontrolloidaan?
    - miten keskeytät/ehkäiset saalistuksen?
  • Pitäisi olla varsin hyvin koulutettu käytös, jotta voisi liittää yhteen klassisesti ehdollistuneen reaktion kanssa
  • Klassisesti ehdollistuneet käytökset reagoidaan kropalla (automaatiolla), ei ajatuksella

  • Mitä koira hyötyy, jos se tottelee
  • Mitä koira menettää, jos se ei tottele
    - vaikeaa klassisesti ehdollistuneissa käytöksissä, ympäristö vahvistaa jos ihminen ei niin tee
  • Luonnolliset käytökset vahvistuvat helposti (saalistaminen, haukkuminen, astuminen...)
    - tekeminen vahvistaa tekemistä (haukkuminen vahvistuu haukkumalla jne.)
    → paras lopettaa/keskeyttää jotenkin
    → ketjutettava riittävän kauas, jottei haukkuminen vahvistu (koira saattaa liittää käytöksiä ketjuksi: ensin pitää haukkua, sitten olla hiljaa ja näin saa palkan)
    → toistuminen estettävä

OPERANTTI EHDOLLISTAMINEN
ei ärsykettä
      reaktio   →   seuraus

                            jokin reaktio lisääntyy → tuottavaa (vahviste)
                            jokin reaktio vähenee → tuottamatonta (rankaisu)

  • Aluksi yhtälöllä ei ole ärsykettä (ei aiheuttavaa asiaa)
    - kouluttaessa haluttu reaktio kannattaa nimetä varhaisessa vaiheessa (vihjeen liittäminen), koska koira etsii vihjeitä muuten ympäristöstä
    - ensin pitää kuitenkin tehdä käytös, käskyä ei voi olla ennen käytöstä
  • Ärsykkeen paikka on vapaana, joten sellainen on luotava (nimettävä toiminto)
  • Arkipäivän tilanteissa ja tilanteiden aikana kouluttaminen onnistuu harvoin
    - vaiheittain koulutus toimii paremmin
    - keskellä kaoottista tilannetta : olet jo ojassa, päästä kaasu
  • Mieti aina ei-halutun käytöksen kanssa, miksi koira toimii niin kuin toimii ja poista syy
    - opeta korvaava käytös erillään autenttisesta tilanteesta ja liitä se myöhemmin mukaan, kun toiminnan osaaminen on varmistettu
  • Tukahdutettu (rankaisemalla näennäisesti poistettu) käytös tulee esiin jotenkin muuten
    - ei välttämättä osata yhdistää, jos haukkuminen muuttuu rapsutteluksi, räyhääminen eroahdistukseksi jne.
  • Löydettävä kiertotie, jolla kierretään ongelmakäytökset
  • Kanojen kouluttamisessa katoaa kaikki turha illuusio

  • Operantti ja klassinen ehdollistuminen
    - universaalit metodit
    - tiedetty psykologiassa kauan
    - ihmispsykologia ei ole suoraan sovellettavissa eläimiin
    - eläinten kanssa toiminnan oltava vain mekaanista, perustuen psykologian aakkosiin
    → yksinkertaistettava ja yksiselitteistettävä kaikki
    - ihminen on liian älykäs, liikaa tietoisuutta
  • Operantin koulutuksen yhteinen termistö n. 100 vuotta vanha
    - positiivinen vahviste R+
    - negatiivinen rankaisu P-
    - positiivinen rankaisu P+
    - negatiivinen vahviste R-
    - käyttäytymisanalyysi
  •  R+ (reinforcement +)
    • jotain lisätään ympäristöön, jonka johdosta toiminta lisääntyy
    • eläin määrittelee, mikä sille toimii vahvisteena
    • kouluttajan tehtävänä on havainnoida, lisääntyykö käytös   
  • P- (punishment -)
    • vahviste tai sen mahdollisuus vähennetään/poistetaan eläimen ympäristöstä
    • eläin määrittelee, mikä sille toimii rankaisuna
    • kouluttajan tulee havainnoida, väheneekö käytös 
    jne.


Tunnekorrelaatio


PALKKIO
RANGAISTUS
+
positiivinen vahviste
++ tyytyväisyys
positiivinen rankaisu
+- ahdistus
-
negatiivinen rankaisu
-- turhautuminen
negatiivinen vahviste
-+ helpotus
                                                                                                                                                       
                            luodaan motivaatiota                                              luodaan hämmennystä

                                                                                                                                                       
                                 oppii tekemään                                                     oppii välttämään

positiivinen ≠ salliva
positiivinen = matemaattinen lisäys

  • R+/P- ja P+/R- -pareja ei voi käyttää samaan käytökseen
    - sekoittaa eläimen, tekee siitä epävarman ja käytöksestä epäluotettavan
  • eri käytöksiin liitettynä ne usein tukevat toisiaan
  • rankaisun käyttö on ihan pätevä keino kouluttaa (muistaen, että rankaisu = asia, joka vähentää käytöstä ja jonka eläin määrittelee)
    - rankaiseminen ei kuitenkaan saa olla provosoivaa
    - käytöksen pitää ehtiä muuttua, vaatii ehdollisen rankaisun (esim. merkkiääni, kielto)
    - P+ ja R+ osuttava eri käytöksiin (ei voi rankaista ja palkita samasta käytöksestä)
  • positiivista rankaisua ei voi käyttää yksinään (rankaisua ei voi jättää päälle)
    - rankaisun myötääminen / loppuminen = negatiivinen vahviste, R-
    - keskityttävä siis sekä rankaisun antamiseen, negatiivisen vahvisteen antamiseen että koiran käytöksen seuraamiseen (3 muuttuvaa tekijää)
  • negatiivinen rankaisu, P-
    - mitä koira menettää, jos se ei tee
  • hyvällä palkalla ja taitavalla koulutuksella eläin oppii nopeasti
    - jos ei opi, kouluttaja tekee jotain huonosti
  • on täysin sattumaa, että tiede on huomannut saman koulutusmetodin tehokkaimmaksi, kuin harrastajat eettisimmäksi
  • tutkimus/havainto: auktoriteetti ylettyy vain noin 6 metriin
  • samoin kesto: 30 sek - 1 min eläin jaksaa keskittyä siihen, mitä oli tekemässä
  • hevoset ovat "jojoja", niiden tehtävä on väistellä koko ikänsä
    - kukaan ei opeta, mitä pitäisi tehdä, hevonen oppii vain välttämään painetta
  • matkalla olo (kouluttaminen) on tärkeää, ei lopputulos (valmis suoritus)

Kouluttajan tulee tehdä nopeita päätöksiä siitä...
  • miten kouluttaa
  • mitä menetelmää käyttää
  • miten muuttaa omaa käyttäytymistään
  • miten muuttaa harjoitusta

  • Jos haluat kontrolloida käytöstä, muunna sitä klassisesti ehdollistamalla ja pistä se käskyn alle
  • Operantti ja klassinen ehdollistuminen ovat saman asian kaksi eri puolta, eivät eri asioita
    → yhteydessä toisiinsa
  • Kun käytös aiheutetaan (esim. hihnasta nykimällä), se ehdollistuu klassisesti, jolloin sen kontrollointi on vaikeaa
  • Jos halutaan hallittu käytös, on otettava, mitä koira tarjoaa (operantisti)
  • Sisäsyntyiset asiat ja opitut jutut sekoittuvat toisiinsa (vrt. lintujen pesänrakentaminen)
  • Kouluttajan tehtävä on opettaa oppimisen kautta
  • Haluatko vahvan, mutta huonosti kontrolloidun käytöksen (klassinen ehdollistuminen)
  • Vai tarkalleen muotoillun, vihjeestä toimivan käytöksen (operantti ehdollistaminen)
  • Jos haluat kontrolloida käytöstä, luo sellainen itse (op.)
  • Jos otat luonnon luoman käytöksen, et voi hallita sitä (kl.)


VAHVISTEET OVAT KOIRAN TOIMINNAN MOOTTORI

Vahviste
  • eläin määrittelee
  • lisää toimintaa
  • mikä tahansa, mitä eläin tavoittelee

  • On eri asia ruokkia koiraa ja palkita koiraa
    - sinulla voi olla ruokaa, mutta ei palkkaa
  • Kouluttajan mielipiteellä ei ole merkitystä
    - objektiivisesti tarkkailtava, vahvistuuko käytös = onko vahviste toimiva

Tehokas vahviste on
  • tavoiteltu
  • arvostettu
  • ansaittu
  • välitön (mahdollisimman pieni viive, nopeasti nautittu)

  • Ruoka voi olla vahviste tai ravintoa
    - kupista ilmaiseksi saatu ruoka ei vahvista mitään
  • Joka kerta, kun ruoan eteen joutuu tekemään hommia, sen arvo kasvaa
    → sitä parempi vahviste siitä tulee

Vahvistaminen on prosessi
  • Vahviste on kokonaisuus, ei yksittäinen asia
  • Sitä ei voida jakaa pienemmiksi prosesseiksi
  • Tehon, voimakkuuden ja *keston* tietää vain eläin!
  • Leikki voi vahvistaa itseään, mutta ei edeltänyttä käytöstä
  • Ole objektiivinen, ei tarvitse julistaa - kokeile itse
    - eläin kyllä kertoo, mikä sille toimii
    - myös eri käytöksille toimii eri vahvisteet
  • Käytöksestä tulee erilainen, jos palkataan käytöksen aikana ruoalla tai käytöksen jälkeen lelulla

Primääri vahviste
  • ehdoton vahviste
  • jotain, mistä koira pitää ja mitä se tavoittelee
    - esim. ruoka, kosketus, leikkiminen, hajut, toiset koirat, ihmiset jne.

  • Ruokakupilla on eri asia, istuuko koira 14 vai 700 kertaa
  • Ruoka on helppo vahviste, se on eläimen perustarve ja sitä koirille annetaan joka tapauksessa
    - ei maksa mitään (korkeintaan pienen hetken aikaa) vaatia jotain toimintaa ennen ruoan antamista
    - kupista ilmaiseksi saatu ruoka ei vahvista mitään

Sekundääri vahviste
  • ehdollinen vahviste
  • edeltää palkitsemistapahtumaa
    - esim. kehuminen, kädenliike, makupalapussin rapina, vihellykset, jääkaapin oven narahdus, ovikello, naksuttimen ääni, taluttimen lukon kilinä, oven aukeaminen jne.

Rankaisu
  • eläin määrittelee
  • vähentää toimintaa
  • ei opeta oikeaa tapaa toimia
  • ajoitus ja voimakkuus kriittisiä
    - tärkeää myös rangaistuksen laatu
  • mikä käytös vähenee? ei voi tietää ennen kuin kokeilee
    - jos käytös on tärkeä, kannattaako ottaa riski ja kokeilla?

Menetelmiä ei kannata sekoittaa
  • Älä koskaan käytä rankaisua ja palkkiota saman ärsykkeen, käytöksen tai käskysanan yhteydessä
    - esim. tänne-käskyn jälkeen et voi positiivisesti rankaista (P+) koiraa tottelemattomuudesta, jos yleensä käytät positiivista vahvistetta (R+)
  • Eri käytöksissä tukevat toisiaan
  • Tarkoituksenmukaisuus määrittää, mitä tehdään
  • Mitä milloinkin halutaan määrittelee, mitä ja miten käytetään
  • Vastaehdollistuminen = ärsyke saa toisen merkityksen

Vaiheet, joiden tulisi edeltää epämiellyttävän rankaisun käyttöönottoa:
(Mary R. Burch - Jon S. Bailey)
  • ongelmakäyttäytymisen funktioanalyysi ja käyttäytymisen diagnostiikka
  • lääketieteellisen ongelman hoitaminen
  • ensisijaisesti positiivisen vahvistetekniikan käyttö
  • ympäristöratkaisut, mikäli tarkoituksenmukaisia
  • harjoittelutapojen tai muiden harjoitteluympäristön muuttujien muuntelu
  • rangastuksen käyttöönotto viimeisenä keinona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti