tiistai 9. maaliskuuta 2010

Silvia Trkman: Agilitytemput

  • Tavoite: koira todella ymmärtää asian, eikä vain seuraa kättä tms. → täysi hyöty
  • Aloita opetus pienellä ja helpolla asialla.
  • Ole antelias vahvisteissa.
    - palkkio opettaa, palkkiotta jääminen ei
  • Jos käy vain agilitytunneilla kentällä eikä treenaa kotona → liian nopea ja asiasta toiseen hyppivä koulutustapa, liikaa kiusauksia edetä liian nopeasti.
  • Koulutus kotona antaa aikaa, mahdollisuuksia palkita jne. → ehkäisee kiirettä ja epäonnistumisia.
  • Temppuja ja temppukoulutusta voi (ja kannattaa) harrastaa vielä 3.lk kilpailevan koiran kanssa.
    - Aina on parannettavaa (nopeus, ymmärrys jne) → aina on jotain treenattavaa.
  • Älä keskity pelkästään esim. kontakteihin, kontaktiesteitä on kentällä max. 3, esim. hyppyjä paljon enemmän (käännökset tärkeitä).
  • Voit tietysti jättää kouluttamisen väliin ja pelkästään ohjata, mutta silloin oltava taitava → paljon riskejä epäonnistua.
  • Itsenäiset käännökset tavoitteena, kuitenkin auttaen koiraa mahdollisimman paljon kehonkielellä.
  • Ihminen ei ole tarpeeksi nopea koiralle, joten suulliset käskyt tärkeitä → itsenäisyys.

  • Cik/cap ei hidasta koiraa, vaan se juoksee täysillä lähimmälle esteelle, kiertyy siivekkeen ympäri ja hyppää lyhyen hypyn haluttuun suuntaan.
  • Jokainen koira täyttää asetetun kriteerin omalla tavallaan esim. rakenteellisten ominaisuuksien rajoissa ← pystyykö koira taipumaan selästään vai ei, koiran luonnollinen hyppypituus jne.
  • Parantaa myös koiran mahdollisuuksia pysyä terveenä koko harrastusuransa.
    - koira ehtii valmistautua hyppyihin, käännöksiin ym. eikä laskeudu huonosti, liukastu tms.
    - vähentää loukkaantumisia, rasitusta nivelille ym.
  • Koiran kannalta hauskempaa → motivoivia koiralle, etenkin jos opetus aloitetaan käännöksillä.
    - saavat paljon vahvisteita käännöksistä, joten kokevat ne motivoivimmiksi kuin juosta vain suoraan
  • Samalla saa etäisyystreeniä sekä voi alusta asti asettaa oikean kriteerin = juosta kauas (hakea este ja juosta sille) ja kiertyä oikein.
    - hyviä ohjaajariippuvaisille koirille
    - ohjaajan ei tarvitse olla näyttämässä koiralle reittiä, antaa aikaa sijoittua, leikata, valssata, ohjata...
  • Opetetaan koiralle alusta asti esineiden kanssa toimiminen, esteiden erottaminen, irtoaminen...
  • Nopeuttaa, kun koiran ei tarvitse odotella ohjaajaa.
    - agilitystä tulee hauskempi juoksuleikki molemmille
  • Ei tarvitse aloittaa hitaasti radalla, koska koira osaa asian jo kun se ensi kertaa tulee radalle.
    - hyviä huonon draivin omaaville koirille, joiden kierrokset eivät automaattisesti nouse
  • Estesulkeisissa (drilling over jumps) tarkoituksena on opettaa mahdollisimman paljon asioita, jolloin menetetään koiran asenne ja koko homman hauskuus.(Cik/cap tarkoituksena olla hauskaa kaikille osapuolille.)
  • Toisaalta yksi ongelma ovat myös koirat, jotka vain juoksevat seuraten kättä/ohjaajaa/lelua täysin tajuamatta, mitä tekevät. (Cik/cap tarkoituksena saada koira oikeasti ymmärtämään.)
  • Agility ei ole tiedettä, eikä toisaalta pelkkää juoksemista. Se on vain yksi temppu muiden joukossa.

CIK/CAP
  • esineen/objektin kiertäminen useita kertoja mahdollisimman lähellä sitä
  • voit käyttää liikennekartiota, roska-astiaa, koiranruokasäiliötä...
  • tärkeää on, että koira on lähellä objektia/esinettä → opetettava asia
  • palkitse, kun koiran pää on käännöksen suuntaan ja mahdollisimman lähellä esinettä (muista palkkion suunta!)
  • voit sheipata tai houkutella, yleensä houkuttelu helppo häivyttää (muista palkkion suunta!)
  • klikkaa heti ja palkitse nopeasti, kun koiran pää on lähellä kohdetta vaikka oma kätesi on kaukana (=koira pyörii mahdollisimman itsenäisesti ja lähellä kohdetta ilman käsiapua)
  • sheipatessa opeta yksi sessio yhteen suuntaan, seuraava toiseen jne. vuorotellen → tulet vahvistaneeksi yhtä paljon molempia puolia
    - koirasta tulee tasapainoisempi, etkä tule vahvistaneeksi jo valmiiksi vahvaa puolta
  • voit käyttää yhtä käskyä molempiin suuntiin tai omaa käskyä kuhunkin suuntaan
    - lopullisessa estesuorituksessa tärkeää on kokoaminen, suunnan voi kertoa ohjaamallakin, mutta oma käsky molemmille suunnille antaa yhden informaation lisää koiralle
  • ohjaaja oppii erottaamaan vasemman ja oikean samalla kun koirakin - älä stressaa vaikka sekoitat suuntia aluksi!
  • kun koira osaa pyöriä tötsän ympäri, kasvata etäisyyttä, tee kahdella tötsällä vuoron perään, lisää nopeutta lelupalkalla tai muuten dynaamisesti palkkaamalla (mieluiten heittämällä lelu, niin saat vauhdin, suunnan ja irtoamisen samalla) → heitä lelu aina liikkeen suuntaan
    - saat/vahvistat tiukkoja käännöksiä
  • voit treenata tötsän ja tunnelin kanssa kahdeksikkoa, samalla tulee ohjaaja leikanneeksi (valssia ja takaaleikkauksia)
  • vaadi silloin tällöin myöhemmissäkin vaiheissa useita kierroksia palkiten lähellä kohdetta -> vahvista lähellä oloa ja tiukkaa linjaa
  • tee useita kierroksia kerralla kaikissa vaiheissa, jos haluat parantaa/lisätä koiran taipumista oikeaan suuntaan
  • käytä putkea kentällä, niin niin harjoituksesta tulee hauskempi, vaihtelevampi, mielenkiintoisempi ja palkitsevampi
  • käytä lenkeillä puita, pylväitä ja muita esteitä, kotona tuoleja, ruokatynnyriä jne. → tee lyhyitä ja intensiivisiä harjoituksia kaikissa vaiheissa
  • sitten voit siirtyä estesiivekkeisiin
  • cik = kiertyminen vasemmalle, cap = kiertyminen oikealle
  • hop (tms.) = normaali hyppy
  • älä yhdistä käskyjä: hop = suora pitkä hyppy, cik/cap = koottu hyppy - EI "hop cik" tai "hop cap"
  • kiertymistä voi käyttää myös takaakierrossa yhdistettynä takaakiertokäskyyn, esim. "out" + "cik"

Kuvassa ensimmäisenä pelkkä takaakierto, toisena takaakerto + cik 


  • välistäveto (threadle) voi lyhythyppyiselle tai pienelle koiralle olla "hop" + "täällä", pitkähyppyiselle "cik" tai "cap"
  • käytä intensiivisempää käskytystä tiukempiin käännöksiin "cik cik cik cik!", kerran "cik" löyhään kiertymiseen (→ kertoo laskeutumispaikan)
  • cik tai cap ei käske koiraa tulemaan siivekkeen jälkeen suorinta tietä ohjaajan luo
    - serpentiini voi olla "cik" + "out" (1. esteellä kiertyvä hyppy + 2. esteellä takaahyppy)

Kuvassa välistäveto intensiivisemmällä käskyttämisellä sekä serpentiini cik + takaakiertokäskyllä


  • cik/cap kertoo koiralle laskeutumispaikan (lähellä estettä, vasemmalla tai oikealla) kulman/käännöksen suurudesta riippumatta
    - käytetään hypyn lyhentämiseen
  • mitä pidempi hyppy koiralla luonnostaan on, sen tärkeämpi asia opettaa ja sitä enemmän tarvitsee käyttää radalla
  • ongelmat alkavat yleensä vasta, kun cik/cap harjoituksiin yhdistetään rima siivekkeiden väliin ja koira alkaa nähdä harjoituksen hyppynä → alkaa hypätä pitkän hypyn ja palaa sitten takaisin
    - etene riman ottamisessa mukaan ja sen nostamisessa hyvin hitaasti, ja palaa heti helpommalle tasolle jos ongelmia ilmenee
    - ongelma on suurempi uudelleenkoulutettavilla koirilla, joilla on jo kokemusta agilitystä ja/tai ongelmia käännöksissä
  • alkuun rata voi olla pelkkää cik/cap:ia siivekkeillä ilman rimoja, lyhyitä sarjoja (2-4 estettä ja/tai pari muuta estettä hitaasti edeten)
  • jos koira on jo rataa suorittava vanhempi koira, vie normaalille harjoitusradalle yksi este rima maassa, joka on cik/cap (älä vaadi sitä vielä muilla esteillä)
    - vahvista oikeaa suoritusta juoksemalla rata loppuun
    - treenaa myös niin, että cik/cap on radan lopussa, jolloin voit vahvistaa liikkeen suuntaan
  • noviisikoirilla (ei aiempia agikokemuksia) voi aloittaa cik/cap radalla (2-4 estettä) pyöritellen, sitten lisätä suoria linjoja kiertymisten välille ja lisätä esteitä
  • cik/cap ei tarkoita kokoamista heti vaan vasta seuraavalla esteellä
  • kun rimaa nostetaan ja koira joutuu ponnistamaan, on kerrottava koiralle ajoissa, mitä halutaan (jo ennen ponnistusta)
  • keskity käskyn ajoittamiseen alusta asti
  • muista myöhemminkin vahvistaa tiukkoja/vaikeita käännöksiä ja/tai tehdä uudestaan, jos koira ei kuuntele
    - naks+nami erittäin hyvästä suorituksesta, vaikka rata keskeytyisi
    - tee uudestaan epäonnistunut suoritus, kunnes käännös on taas hyvä
  • jos jo kisaat ja samanaikaisesti koulutat koiraasi uudelleen, älä käytä kisoissa cik/cap:ia, vaan treenaa se ensin erikseen valmiiksi ja varmaksi asti
  • opeta alusta asti itsenäinen suoritus kun objekti on kauempana niin saat myöhemminkin hyvän irtoamisen
    - sinun ei tarvitse itse ohjata
    - saat koiran alusta asti ymmärtämään asian oikeasti

Monipuolinen cik/cap-treenirata, jossa käännöksiä voi yhdistellä eri tavoin, eri suuntiin, ottaa mukaan leikkauksia jne.


  • tee yhtä asiaa kerrallaan: jos lisätään etäisyyttä, ei lisätä kierroksia jne.
  • tee kaikissa vaiheissa useita kierroksia, myös (ennen kaikkea) hypyillä (kun rima otetaan mukaan), jokaisella korkeudella
  • etene hitaasti: tee paljon alkutyötä tötsällä, paljon työtä siivekkeellä, paljon rima maassa jne.
  • voit käyttää pelkän siivekkeen kiertoa myös lämmittelytemppuna
    - voit myös yhdistää rataharjoittelun ja siivekkeen kiertoa:
    rata - siivekkeen kiertoa - rata tai toinen siiveke - rata - siiveke jne.
  • voit myös tehdä kahdeksikkoharjoitusta kahdella vierekkäisellä esteellä
  • tee enemmän treeniä koiran vaikeampaan/heikompaan suuntaan
  • kahdeksikko jalkojen välistä ja ohjaajan kiertäminen ovat tietynlainen cik/cap
  • takapään lihaksia voi treenata ja valmistaa hyppäämiseen (etenkin maxi-koirilla) pystyssä istuminen - takajaloilla seisominen -vaihdoilla, jalan yli hyppelyllä (straddle-hyppy) jne.

PYSÄYTYSKONTAKTIT: 2ON2OFF
  • 2on2off alkeisopetus matalalla laatikolla (esim. lipastosta irroitettu vetolaatikko) → takatassujen kohdennus laatikon päälle
  • alusta asti vapautussana mukaan (kontaktilta saa lähteä vasta luvalla)
  • jossain vaiheessa koiran alkaessa ymmärtää, palkitaan repimisleikillä koiran koko ajan pysyessä 2on2off-asennossa
    - leikki loppuu, jos koira astuu alas
    - tee ero vapautukseen: paikallaan repimisleikki vrt. vapautettaessa lelun heitto poispäin
    - anna koiran repiessä voittaa lelu, jos se ei intensiivisestä leikistä huolimatta liiku pois asennostaan
  • kun koira osaa pitää asennon vihjeestä + poistuu vapautussanalla, yhdistä laatikolla seisominen ja cik/cap: tötsät molemmin puolin laatikkoa, joita koira kiertää kahdeksikkona ja joka välissä tulee ottamaan 2on2off-kontaktin

  • älä pysähdy itse laatikon kohdalla → itsenäinen koira
    - vaihtele omaa sijaintiasi/liikkumistasi jne.
  • voit myös vaihtaa laatikon leveäksi laudaksi tai puomin alastulolankuksi
  • ala pudottaa lelua koiran eteen sen mennessä kontaktille, koira saa juosta lelulle vasta vapautussanalla
    - aluksi pudota lelu, mutta ala myöhemmin tehdä enemmän ja enemmän heitoksi, jonka perään koira saa lähteä vasta hyvän kontaktin ja luvan jälkeen
    - älä anna koiran epäonnistua liian usein, älä ainakaan yli 2 kertaa putkeen
  • siirrä harjoitus takaperinketjuttaen puomille
  • tärkeää 2on2offissa on itsenäisyys, jotta ohjaajan ei tarvitse hidastaa/pysähtyä/olla tietyssä paikassa

JUOKSUKONTAKTIT:
  • koiran tulisi juosta puomi + alastulo kuten se juoksisi tasamaalla
  1. askel: saatava koira juoksemaan täysillä tasamaalla (ilman että ohjaaja juoksee)
    - esim. lelun avulla (lelun heitto), kaukopalkka, kosketusalusta
  2. askel: lauta maahan (aluksi mahdollisimman ohut ja leveä lankku, ei tarvitse olla kovin pitkä)
    - älä keskity vielä ns. kontaktialueen koskemiseen, pelkästään lankkua pitkin täysiä juoksemiseen
    - jackpot, jos koira juoksee aivan loppuun asti
    - palkitse kaikki juoksut (takajalat erillään), ei hyppelyä (takajalat yhdessä)
  3. askel: palkka aina edessä ja kaukana (lelu, kaukopalkka, kosketusalusta), jottei koiran tarvitse hidastella
    - nostetaan lankun alkupäätä ja keskitytään hyviin, loppuun asti juostuihin juoksuihin
    - kun olet nostanut lankkua jonkun aikaa, siirry oikeaan puomiin
    - superpalkkaa kaikkein alimmat osumat alastulolankulle
    - kun koira varmasti aina juoksee, voit lopettaa siihen keskittymisen ja keskittyä alimpiin osumiin (the lowest hits)
  • 2on2offiin tottuneille/uudelleenkoulutettaville voi käyttää esim. aluksi pelkkää käytävämattoa pitkin juoksemista, mattoa lankun päällä (jotta muistuttaa todella lattiaa/maata), alastulolankun ottamista irti ja alas puomista ja sen käyttämistä lankkuna, pikkuhiljaa tapahtuvaa toisen pään nostamista, käskysanan vaihtamista!
  • uuden pennun kanssa hyvä aloittaa juoksukontaktilla ja vasta myöhemmin opettaa 2on2off → toisinpäin vaikeampi opettaa
  • juoksukontakti on koirien vaikeampi ymmärtää ja ohjaajan vaikeampi opettaa → abstraktimpi asia molemmille
  • 2on2off on helppo opettaa, mutta vaikeampi säilyttää (hyvänä), koska kisoissa kiirehditään ajan takia
  • juoksukontaktit sen sijaan helppo säilyttää, koska vahvistaa itse itseään, mutta opettaminen vaikeampaa
  • juoksukontakteja aloittaessa koiran pitää ymmärtää naksauksen merkitys hyvin
    - mitä enemmän koira osaa temppuja (ts. osaa yhdistää tarkalleen, mistä naksautetaan), sen nopeammin se osaa yhdistää asian myös juoksukontakteilla
  • tiedät, että koira on ymmärtänyt asian, kun se ei hypyn jälkeen saa vahvistetta, se lopettaa hyppelyn ja seuraavalla kerralla juoksee
  • treenaa myös lelulla opetettava koira juoksemaan paikalla pysyvälle kohteelle/lelulle
  • myöhemmin sijoita este (rima maassa) kontaktin ja palkkion väliin → koira oppii etsimään estettä palkkion sijaan
  • aluksi heitä lelu jo pelkästä juoksusta, jotta koiran saa suuntautumaan eteenpäin ja juoksemaan täysillä
    - myöhemmin lelu naksauksen jälkeen ja naksaus tulee vain oikeasta toiminnasta (aluksi lankulla juoksu, sitten juoksu kovaa, sitten juoksu loppuun asti jne.)
  • sijoita palkka aina kauas lankusta/puomista (vähintään 5 m päähän), että koira joutuu (ja ehtii) oikeasti kiihdyttämään
  • A-esteellä ei tarvita osumia niin alas kuin puomilla, sillä alastulokulma on jyrkempi
    - yllyttää koiraa hyppäämään liian aikaisin: alas asti juokseminen/osuminen on koiralle rankkaa, joten ponnistelun minimoimiseksi se mielummin hyppää
  • yleensä A-este tulee puomin harjoittelun ohella "ilmaiseksi", ei tarvitse erikseen opettaa tai palkata

KEINU
  • tee liikkuvat pinnat koiralle mukaviksi ja palkitseviksi
    - vetolaatikoiden työntely, lauta jonka alla on pallo/pyyheliinarulla/laatikko, skeittaaminen...
  • opetetaan koira aktiivisesti työntämään asioita etutassuillaan → tottuu liikkeeseen, ääneen ym.
    - käytä myös painavampia esineitä, jotka vaativat enemmän voimaa ja ponnistelua liikkuakseen: esim. pöydän laatikoiden sulkeminen, astianpesukoneen työntäminen kiinni, työtuolin työntäminen etutassuilla
  • the bang game eri esineillä, myöhemmin oikealla keinulla
  • jossain vaiheessa tue keinun toinen pää staattiseksi ja takaperinketjuta alastulokontakti (2on2off tai juoksukontakti) kuten puomilla → yhdistä bang game ja kontakti

Kaiken kaikkiaan:
  • treenaus ei koskaan ole pahasta
  • myös jo kilpailevat koirat voivat tehdä kaikkea yllämainittua oheisharjoitteina

2 kommenttia:

  1. Hei!
    Hienoa, kun olet näin tarkasti laittanut ylös muistiinpanot tuosta Silvian koulutuksesta!:)

    Se minulle pisti silmään, että tuossa 20n2off laatikkosysteemissä siirto itse kontaktille tapahtuu Silvian mukaan eri lailla - ei siis takaperin ketjuttamalla. Itse laatikko siirretään puomin kontaktin viereen ja siinä tehdään tietyt harjoitteet. Tarkistin tämän vielä suoraan Silvialta kun tuo osuus jäi minulle hieman epäselväksi:)
    Olen tuolla tekniikalla kouluttanut nyt useampia koiria ja tulee kyllä oikein toimivia kontakteja!!:)en tosin ole käyttänyt tuota törppöosuutta ja hyvin toimii ilmankin.

    T.Lotta

    VastaaPoista